Wat is CrossFit?

CrossFit is een sport, de sport van Fitness. In deze sport worden verschillende manieren van trainen gecombineerd tot één trainingsvorm. Het bevat elementen uit het gewichtheffen, powerliften, gymnastiek, strongman, obstakel run en nog veel meer. Maar CrossFit is veel meer dan dat, het is een zeer dynamische en afwisselende manier van Fitness waarbij het doel ligt op fit, sterk en gezond worden.

De nadruk bij CrossFit ligt op functionele bewegingen. Dit zijn bewegingen waarvoor de mens gemaakt is, zoals rennen, springen, duwen, hurken, gooien, tillen, klimmen en trekken. Functioneel bewegen betekent het optimaal benutten van je lichaam, het zo efficiënt mogelijk inzetten van de juiste spieren en dit alles in de best mogelijke houding. Denk maar eens aan het optillen van een zware boodschappentas. Hoeveel mensen pakken deze tas op met een bolle rug, zonder daarbij door te zakken in hun benen en tillen daardoor totaal verkeerd?! Bij CrossFit leer je hoe je deze zware tas, of dit zware gewicht, het beste en op de meest efficiënte manier kunt optillen met de minste kans op blessures.

Daarnaast is functioneel bewegen nog meer. Veel sportscholen schrijven trainingsschema’s voor die gericht zijn op enkele spiergroepen, zoals bijvoorbeeld een biceps curl. In welke situatie in het leven ga je iets zwaars tillen, waarbij je enkel gebruik maakt van je biceps? Denk er maar eens aan hoe dit er zou uitzien als je diezelfde zware boodschappentas van de grond moet tillen en alleen je biceps mag gebruiken…

Functioneel bewegen is het gebruiken van meerdere gewrichten en spieren voor 1 beweging. Dit genereert immers de meeste kracht en pas je toe op elke situatie in het dagelijkse leven.

Constant gevarieerd, functioneel bewegen  en op hoge intensiteit is de kern van CrossFit.

Bij CrossFit wordt geen gebruik gemaakt van machines. Wij maken machines. Namelijk de atleet zelf die steeds fitter, sterker en gezonder wordt.  Dit doen we door gebruik te maken van losse materialen zoals tractorbanden, touwen om in te klimmen, gymnastiek ringen, kettlebells, medicijnballen en ga zo maar door. CrossFit staat voor een gevarieerde manier van trainen, elke training is weer compleet anders. Dit maakt CrossFit ook erg leuk, je weet vooraf nooit wat je van de training kan verwachten.

Waaruit bestaat een CrossFit training?

Ondanks dat CrossFit ontzettend gevarieerd is en elke training weer compleet anders is, zit er toch een structuur in de lessen. Zo start elke les altijd met een warming-up. Dit is bedoeld om je spieren op te warmen, je hartslag te verhogen en je fysiek en mentaal voor te bereiden op de training.

Hierna volgt vaak een technisch gedeelte, bedoeld om bepaalde oefeningen aan te leren of om technieken te verbeteren. CrossFit streeft namelijk naar een perfecte techniek, want alleen dan kun je jouw ware potentieel ontdekken. Beheers je uiteindelijk de basistechnieken niet tot in de puntjes, maar ga je wel te snel door naar de moeilijkere oefeningen, zal je jezelf later tegenkomen. En nog veel belangrijker, zonder een perfecte basistechniek is er kans op blessures of chronisch verkeerde houdingen in het dagelijkse leven. CrossFit streeft er juist naar om jouw houding te verbeteren, je flexibiliteit en lenigheid in je gewrichten terug te brengen en te verbeteren en om je te laten genieten van nog vele andere gezondheidsvoordelen. De technieken en details zijn hierin ontzettend belangrijk!

Na het technische gedeelte van de les zal er een uitleg komen van de WOD, dat staat voor ‘Workout of the Day’. De WOD is de kern van elke les, een intensieve training die elke dag varieert. Zo zou het kunnen zijn dat je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk rondes van een aantal oefeningen moet uitvoeren, maar het kan ook zo maar zijn dat je een aantal oefeningen zo snel mogelijk moet afronden. Alle resultaten worden per individu bijgehouden. Het is namelijk pas mogelijk iemand echt goed te begeleiden als resultaten meetbaar worden en je progressie kunt bijhouden.

De WOD is voor iedereen hetzelfde. Of je nu super fit bent, of net begint, het programma verandert niet. Maar wees niet bang, per individu wordt er geschaald in intensiteit en gewicht. Daarvoor zijn oneindig veel mogelijkheden. Hierdoor traint iedereen op zijn eigen niveau. Je hoeft dus niet bang te zijn dat jij 100kg moet optillen terwijl je daar nog helemaal niet klaar voor bent. Voor elk individu wordt er geschaald en wordt de intensiteit aangepast. Dit maakt CrossFit ook zo toegankelijk voor iedereen. Van huismoeder, tot militair, tot mensen met overgewicht, bij CrossFit traint iedereen zij aan zij op zijn eigen intensiteit.

Na de intensieve WOD volgt er een cooling down. Er zal daarbij onder andere gewerkt worden aan mobiliteit en het rekken/strekken van de spieren. Dit heeft als doel om het trainingseffect te vergroten en om jouw lichaam voor te bereiden op het herstel. Dit onderdeel wordt helaas in veel sportscholen ‘vergeten’, maar is een ontzettend belangrijk element van de training.

 

Hoe ziet de les eruit?

CrossFit wordt in tegenstelling tot normale sportscholen vaak in groepsverband gegeven. De groepen zijn echter klein, nooit meer dan 12 personen waardoor de kwaliteit van de lessen en de persoonlijke begeleiding optimaal is. Je kunt CrossFit dan ook zien als Personal Training sessies, maar dan in kleine groepen. Door deze opzet zal je optimaal persoonlijk begeleid worden. Je zult gaan ervaren dat de trainer echt alles ziet en er alles aan zal doen om jou de perfecte technieken aan te leren. Even een herhaling afraffelen zit er dan ook niet in!

Iedereen doet dus dezelfde training (WOD) en dit brengt een leuke, sportieve competitie met zich mee. Alle tijden en het aantal rondes van bepaalde WOD’s worden bijgehouden om te kijken wie er de beste is, en natuurlijk om jezelf de volgende keer te verbeteren. Deze manier van trainen zorgt ervoor dat CrossFit boxen vaak een hechte gemeenschap zijn. Hiernaast is het ook nog mogelijk om privétrainingen te krijgen in CrossFit.

Het doel van CrossFit?

Het doel van CrossFit is om jou voor te bereiden op alle bekende en onbekende situaties die je in het leven zou kunnen tegenkomen. Je wordt allround fitter, sterker en gezonder. We specialiseren ons niet in 1 onderdeel. De specialisatie is juist om niet te specialiseren, maar om je zo breed mogelijk te ontwikkelen. Routine is de vijand!

Een mooi voorbeeld is de marathonloper. De marathonlopers werden lang aangezien als fitste personen op aarde. Ondanks dat zij inderdaad beschikken over een uitstekend cardiovasculair uithoudingsvermogen en een algemeen uithoudingsvermogen, hebben zij op veel gebieden ook moeten inleveren. Zo heeft de marathonloper onder andere moeten inleveren op kracht, vermogen, flexibiliteit en snelheid. Dit uit zich in het gemiddelde dunne postuur van een fanatieke marathonloper.

Ben je dan fit als je excelleert in slechts 1 of 2 fysieke kenmerken? Bij CrossFit vinden we van niet. Je lichaam kan namelijk fit worden in alle 10 de fysieke kenmerken. Dit ligt helemaal aan hoe je traint. Als jij specifiek 1 onderdeel veel traint, wordt je specifiek goed in dat onderdeel. Train jij op alle 10 de fysieke gebieden, dan zal jouw lichaam zich allround gaan aanpassen. Je gaat je op alle gebieden ontwikkelen.

De volgende tien algemene fysieke vaardigheden zijn erg belangrijk in CrossFit:

  1. Cardiovasculair/ respiratoir uithoudingsvermogen: Het vermogen van het lichaam om zuurstof te verzamelen, te verwerken en te leveren.
  2. Algemeen uithoudingsvermogen: Het vermogen van het lichaam om energiesystemen goed te laten samenwerken en taken langdurig vol te kunnen houden.
  3. Kracht: Het vermogen van de spieren om kracht te kunnen ontwikkelen, gekoppeld aan motorische acties in een onder de gegeven omstandigheden minimale tijd.
  4. Flexibiliteit: het vermogen om de volledige bewegingsuitslag van de gewrichten te kunnen gebruiken.
  5. Vermogen of power in het Engels: Het vermogen van spieren om objecten of eigen lichaamsgewicht met de hoogst mogelijke kracht te verplaatsen in een zo kort mogelijke tijd over een zo groot mogelijke afstand.
  6. Snelheid: Het vermogen om snel te kunnen bewegen
  7. Coördinatie: Het vermogen om verschillende bewegingen van het lichaam te combineren tot een bewegingspatroon.
  8. Behendigheid: Het vermogen om snel van de ene beweging naar een andere te kunnen overgaan.
  9. Balans: Het vermogen om het zwaartepunt van het lichaam te kunnen blijven controleren in relatie tot het steunpunt.
  10. Nauwkeurigheid: Het vermogen om bewegingen in een bepaalde richting en/of intensiteit te kunnen controleren.

Tijdens CrossFit trainingen wordt er aan al deze kenmerken gewerkt, op verschillende intensiteiten en in verschillende gevarieerde trainingen. Hierdoor blijf je jouw lichaam continu ‘verrassen’ en wordt je lichaam gedwongen zich aan te passen op al deze verschillende kenmerken.

Wat bereik ik met CrossFit?

Mensen kunnen om verschillende redenen aan CrossFit doen. Om overgewicht te verliezen, om fitter te worden, om sterker te worden, om beter te worden in haar/zijn sport en ga zo maar door. Iedereen kan bij CrossFit terecht. Andere redenen om aan CrossFit te doen zijn om zelfverzekerder te worden, wat energie kwijt te raken, stoom af te blazen en om mensen te leren kennen. Maar CrossFit is meer dan dat, het is voor vele mensen een levensstijl geworden dat meer is dan alleen sporten. CrossFit staat voor fitheid, gezondheid, harmonie, vriendschap, competitie, uitdagingen, doorzettingsvermogen en nog veel meer.