Veelgestelde vragen

Is CrossFit wel wat voor mij?

Absoluut! De behoeftes van jou en die van een olympische atleet zijn precies hetzelfde, namelijk een verbetering van vermogen, snelheid, kracht, cardiovasculair en algemeen uithoudingsvermogen, flexibiliteit, coördinatie, balans, behendigheid en nauwkeurigheid. Deze 10 vaardigheden zijn voor bijvoorbeeld voor jou of voor jouw grootouders van net zo groot belang als voor de olympische atleet. Het prachtige hiervan is dat de methodes die we gebruiken om de optimale resultaten te boeken bij de olympische atleet, dezelfde resultaten zullen boeken bij de ouderen. Uiteraard gaan we jouw grootouders niet met hetzelfde gewicht laten squatten als een olympische schaatser, maar ze moeten beiden squatten. Het is zelfs zo dat squatten essentieel is voor het behouden van functionaliteit en zelfredzaamheid en voor het verbeteren van fitness.

 

Hoe ziet een CrossFit les eruit?

Hierop komen we natuurlijk uitgebreid terug tijdens de Fundamentals, maar hier alvast een kort antwoord. Een normale CrossFit les duurt maximaal een uur en bestaat vaak uit een warming-up/techniek gedeelte, daarna de Workout of the Day en als afsluiter een cooling down en het verhogen van de mobiliteit. De Workout of the Day zelf is constant gevarieerd, maar zou kunnen bestaan uit een aantal rondes van oefeningen die zo snel mogelijk voltooid moeten worden. Je tijd is hierbij je score. Wat ook zou kunnen is dat je bijvoorbeeld 20 minuten lang een aantal oefeningen achter elkaar moet blijven uitvoeren. Het aantal rondes of herhalingen is dan je score. Ook zou het kunnen dat je 1 bepaalde krachtoefening gaat uitvoeren om een persoonlijk record te vestigen. De mogelijkheden zijn oneindig!

 

Hoe wordt een WOD bedacht?

Doordat CrossFit constant gevarieerd trainen is, kan het overkomen alsof er gewoon willekeurig wat oefeningen bij elkaar worden gegooid en daar de WOD op is gebaseerd. Niets is minder waar! CrossFit is constant gevarieerd, maar toch zit er een opbouw en structuur in. Het willekeurig kiezen van verschillende oefeningen door bijvoorbeeld papiertjes uit een grabbelton te vissen, zou kunnen resulteren in een week lang dezelfde oefeningen. Dat is om iemand zijn fitheid te testen prima, maar natuurlijk niet handig om iemand te trainen en hierdoor ga je niet optimaal prestatie verbetering krijgen. De WOD’s worden erg zorgvuldig in elkaar gezet.

 

Kan ik optimale gezondheid bereiken zonder een atleet te zijn?

Nee! Atleten ervaren een bescherming tegen de invloeden van ouder worden en ziekte die niet-atleten nooit zullen hebben. Als voorbeeld, 80-jarige atleten zijn sterker dan niet-atleten op hun hoogtepunt met 25 jaar. Als je denkt dat kracht niet belangrijk is, bedenk je dan dat krachtverlies juist hetgeen is wat ervoor zorgt dat mensen in verzorgingstehuizen terecht komen. Atleten hebben een hogere botdichtheid, sterker immuunsysteem, minder hart en vaatziektes, minder kans op kanker en minder depressies dan niet-atleten.

 

Maar ik wil geen atleet zijn; Ik wil gewoon gezond zijn?

Dan heb je geluk! Bij CrossFit horen we dit vaak, maar de waarheid is dat fitness, wellness en sickness allemaal meet eenheden zijn van dezelfde entiteit, namelijk jouw gezondheid. Er zijn ontzettend veel meet eenheden die kunnen worden gerangschikt van sickness (ziek), naar wellness (normaal), naar fitness (beter dan normaal). Voorbeelden hiervan zijn bloeddruk, hartslag, vetpercentage, flexibiliteit, spiermassa, cholesterol, kracht enz. Het ziet ernaar uit dat alle lichaamsfuncties die kunnen verslechteren een staat hebben van ziek, normaal en uitzonderlijk. Het typische is dat elite atleten waardes laten zien die allemaal in het uitzonderlijke gebied liggen.

CrossFit’s visie is dat fitness en gezondheid hetzelfde zijn. Ook leuk om te vermelden is dat de medische wereld jouw gezondheid behoudt door middel van medicijnen en operaties, beide met mogelijk ongewenste bijwerkingen, terwijl de CrossFit trainer vaak een superieur resultaat bereikt met alleen maar extra voordelen en geen rare bijwerkingen.

De medische wereld kan absoluut wonderen verrichten en het leven redden van vele mensen. Maar je kunt dokters en chirurgen het beste vergelijken met redding zwemmers. Zij komen in actie als je in nood bent en dus eigenlijk te laat bent. De CrossFit trainers zijn de zweminstructeurs. Zij leren je hoe je ervoor kunt zorgen dat je niet in nood komt.

 

Maar wat als ik hier allemaal geen tijd voor heb?

Het is heel normaal om te denken dat vanwege alle verplichtingen uit het dagelijkse leven zoals carrière en familie je nooit zo fit kunt worden als je zou willen. Maar hier is het goede nieuws! Wereldklasse kracht en conditie is al te verkrijgen door een uurtje te trainen per dag voor ongeveer 5 a 6 dagen per week. Het is namelijk zo dat de hoge intensiteit die bij CrossFit voor de resultaten zorgt eigenlijk niet is vol te houden na de 45 minuten. Het effect gaat dan ineens flink omlaag. Atleten die uren per dag specifiek trainen, ontwikkelen vaardigheden voor een sport wat zorgt voor specifieke aanpassingen van het lichaam die niet rijmen met elite kracht en conditie. Een uur per dag, meer is zeker niet altijd beter!

 

Waarom is CrossFit zo duur?

Vergeleken met een sportschool abonnement is CrossFit inderdaad duurder. Maar als we eens goed gaan kijken wat je bij een sportschool krijgt aan begeleiding en welke resultaten je daar vaak neerzet, is het niet gek dat de prijs van CrossFit hoger ligt. Bij CrossFit krijg je bij elke les intensieve 1 op 1 begeleiding. Je mobiliteit in je spieren en gewrichten wordt naar een ongekend hoog niveau getild. Je gaat resultaten bereiken die je nooit eerder voor mogelijk hield. Je hebt geen saaie schema’s die je weken achter elkaar moet uitvoeren. Je kunt elke les op je eigen intensiteit trainen, alles wordt immers geschaald naar jouw niveau. Daarnaast train je binnen een ongekend positieve sfeer en community waar iedereen elkaar aanmoedigt en helpt. Al je resultaten worden bijgehouden en er is een leuke onderlinge competitie. Eigenlijk is elke CrossFit les een Personal Training sessie van een uur, die je deelt met maximaal 11 anderen. Kortom, je krijgt er zo ontzettend veel voor terug! En probeer het gewoon eens, een proefles is namelijk altijd gratis.

 

Hoe kan ik beginnen?

Het feit dat je deze pagina aan het lezen bent geeft al aan dat je interesse hebt voor CrossFit. De beste manier om te beginnen is door het volgen van een proefles en je daarna in te schrijven voor de Fundamentals. Deze cursus voor beginners geeft je alle informatie en leert je de basistechnieken van CrossFit om goed te kunnen starten met deze prachtige sport. Heb je al ervaring met CrossFit dan kun je direct lid worden van CrossFit Zeewolde door hier te klikken.