CrossFit Zeewolde zal vanaf volgende week Fulltime open gaan! Wij zijn dan ook trots dat we vanaf 8 januari ons nieuwe rooster kunnen gaan opstarten.

Naast dat we natuurlijk veel meer WOD’s en Open Gym’s hebben ingepland, staan er een aantal nieuwe dingen op het rooster. Zo zal er CrossFit Kids aankomen, Strongman, Weightlifting, Gymnastics en Kill the Quit lessen. In dit artikel gaan we uitgebreid in op al deze gave WOD’s!

Strongman

Elke dinsdag avond om 20:00 zal er een Strongman WOD plaatsvinden. Tijdens deze WOD ligt de focus op een spartaanse manier van trainen. Dit houdt in dat je objecten gaat gebruiken en verplaatsen die je normaal nooit zo vaak vasthoudt, zoals bijvoorbeeld trekkerbanden, hamers, jerrycans en sandbags. Ook zul je zwaar gaan tillen, duren de WOD’s relatief lang en zul je het uiterste uit jezelf moeten halen.

Kortom, een gave en uitdagende manier van trainen die perfect aansluit bij de visie van CrossFit: Constant gevarieerd en functioneel bewegen op een hoge intensiteit!

Kill the quit

Deze WOD is misschien niet voor iedereen weggelegd…

Elke donderdag avond om 19:00 gaan we werken aan het mentale aspect van trainen. De uitspraak ‘Kill the quit’ komt dan ook van de Navy Seals, waarbij ‘Quit’ staat voor opgeven en stoppen. Deze gedachte komt vaak naar boven bij mensen wanneer ze het zwaar hebben, enorm veel stress moeten verduren of in een onbekende situatie terecht komen. Je geest wil opgeven en alles in je schreeuwt dat je moet stoppen. Maar op dat moment zit je lichaam nog lang niet aan de grens. Je kunt zoveel meer dan jij zelf denkt! Het enige wat je hoeft te doen is die gedachte uit te schakelen, dood te maken en door te gaan! Daar staat ‘Kill the quit’ voor!

Met deze trainingen willen we je leren dat je nooit moet opgeven en dat je veel sterker bent dan je denkt.

Wat kun je van deze training verwachten?

De training zal bestaan uit het opzoeken en verleggen van deze grenzen. Hiervoor zijn veel verschillende methodes. Welke dat allemaal zijn, zul je leren tijdens de trainingen.

In de hal hangt een bel die we normaal gesproken gebruiken als iemand een persoonlijk record haalt! Dit geldt niet tijdens deze training. De bel wordt tijdens deze training gebruikt om te stoppen. Je mag alleen stoppen met de workout wanneer je aan de bel hangt of wanneer je de workout afrondt. Tot die tijd zul je door moeten blijven gaan! Rust tijdens de workout is niet toegestaan!

Wil jij jezelf mentaal ontwikkelen, leren wat je lichaam kan en waar de grens ligt? Dan is dit zeker wat voor jou, als je het aandurft en jezelf voor 100% inzet tijdens deze training… Er kunnen per keer maximaal 6 mensen deelnemen aan deze training.

 

Gymnastics

Elke vrijdag avond om 20:00 sluiten we de dag af met een leuke Gymnastics WOD. Tijdens deze WOD staat het trainen met eigen lichaam centraal. De focus zal met name liggen op het aanleren van de Pull-up, Kip swings, Handstand en Muscle-up.

Deze WOD bestaat voor het grootste deel uit techniek, het ontwikkelen van ‘grip strength’ en natuurlijk ‘core stability’. De kern van Gymnastics is dan ook de controle kunnen behouden over je lichaam in verschillende posities en situaties.

Deze WOD is een aanrader voor iedereen die zichzelf wil ontwikkelen in de basis van Gymnastics.

Weightlifting

Elke zaterdag om 12:00 sluiten we de dag af met een Weightlifting WOD. Tijdens deze WOD ligt de focus op het aanleren en verbeteren van enkele zware lifts, zoals de Deadlift, Back/Front squat en de Bench Press.

Elke week zal een andere lift centraal staan en gaan we de gewichten opbouwen voor allround kracht ontwikkeling. Zo zal er geregeld een 10rm, 7rm, 5rm en 3rm voorbij komen.

De Weightlifting lessen zijn een aanrader voor iedereen die zichzelf op het gebied van kracht wil ontwikkelen of door plateaus wil breken. De les is zeer gedisciplineerd weggezet. Er wordt alleen gelift wanneer de coach erbij staat. Daarnaast wordt er elke les veel tijd besteed aan het uitvoeren van tientallen, misschien wel honderden reps met pvc of laag gewicht. Dit om consistentie te ontwikkelen van de techniek en een goede basis te leggen voor de toekomst. Dit sluit perfect aan bij de basis van CrossFit, namelijk mechaniek, consistentie en dan pas intensiteit!

CrossFit Kids

Op korte termijn zal er ook CrossFit Kids worden gegeven. Deze lessen zijn voor kinderen van 3 t/m 17 jaar. Binnen deze ruime leeftijdscategorie is een onderverdeling gemaakt.

  • Pre-schoolers: 3-5 jaar
  • Kids: 5-8 jaar
  • Advanced Kids: 8-12 jaar
  • Teens: 12-17 jaar

Het doel van CrossFit Kids is om op een leuke en speelse manier kennis te maken met CrossFit. Het zijn compleet aangepaste lessen, die zich focussen op Fun, mechaniek, consistentie en relatieve intensiteit. Pas op latere leeftijd bij de Advanced Kids en de Teens zullen er lichte gewichten worden gebruikt en zal de intensiteit worden verhoogd.

Binnenkort zal er een Pilot worden gestart voor de eerste CrossFit Kids lessen. Hoe dit er allemaal gaat uitzien en een precieze uitleg van CrossFit Kids volgt zo snel mogelijk!

We hopen dat iedereen net zo enthousiast is over het nieuwe rooster als wij zijn! Naast al deze nieuwe dingen, staat er nog meer op de planning. Maar daarover binnenkort meer…

Met sportieve groet,

Marcel, Mandy en Joey

Team CrossFit Zeewolde