CrossFit is wereldwijd een enorm groeiende sport en dat is niet voor niets: CrossFit is de leukste manier om de beste versie van jezelf te worden! Maar waarom is het zo leuk en effectief?

In dit artikel geven we dé 5 redenen waarom jij met CrossFit moet beginnen!

1. CrossFit is voor iedereen!

Mensen die voor het eerst horen van CrossFit denken vaak dat je al extreem fit moet zijn om er aan te beginnen. Niets is minder waar! Bij CrossFit wordt elke WOD (Workout of the Day) aangepast aan jouw niveau. Staat er bijvoorbeeld een WOD op de planning waarbij je jezelf moet optrekken, maar je kunt dit nog niet, dan wordt de oefening aangepast voor jou of ga je extra hulpmiddelen inzetten, zoals bijvoorbeeld een elastiek om je omhoog te helpen. Dit maakt CrossFit toegankelijk voor iedereen ongeacht je leeftijd en fitheid!

Het mooie aan CrossFit is dat het ontzettend all-round is, zodat er altijd iets is wat jij goed kunt. Je sterke en minder sterke punten worden snel blootgelegd en dat is ontzettend leerzaam. Daarnaast respecteert iedereen elkaar in de box, want je verzet op je eigen niveau evenveel werk als de anderen. De persoon die als laatste klaar is met een WOD, zal het hardste worden aangemoedigd en dat is een fantastisch gevoel!

Hiermee komen we gelijk op ons 2e punt, namelijk:

2. De community

De community maakt CrossFit tot wat het is. Het geeft je een doel, je leert nieuwe mensen kennen en je sleept elkaar mentaal door de workouts heen. Je helpt elkaar en respecteert elkaar. Niemand in de box kijkt neerbuigend naar een ander en haantjes gedrag komt absoluut niet voor. De gouden regel bij CrossFit is dat je je ego thuis laat!

Bij CrossFit is het heel normaal dat je tijdens een WOD je kinderen en je partner meeneemt. Ook zijn er geregeld kwalificaties voor wedstrijden en daarbij zijn toeschouwers van harte welkom. Bij CrossFit Zeewolde kan koffie en thee altijd gratis gepakt worden en meekijken tijdens een WOD wordt alleen maar aangemoedigd.

De community staat voor gezelligheid, nieuwe vrienden en heel veel fun!

3. Wordt beter in het leven

CrossFit richt zich op functionele bewegingen. Dit zijn bewegingen waarvoor de mens is gemaakt, zoals rennen, springen, duwen, stoten, tillen, trekken en gooien. De traditionele fitness richt zich vooral op niet-functionele bewegingen, vaak uitgevoerd in apparaten. Spieren worden bij de traditionele fitness vaak geïsoleerd getraind, meestal met het doel om ze zo groot en sterk mogelijk te maken. Helaas heb je niks aan enorme biceps of bovenbenen, als je niet fatsoenlijk kunt rennen, springen, gooien, tillen enz. Bij CrossFit is de definitie van kracht dan ook: Hoe effectief kun jij je kracht toepassen.

CrossFit bereid je voor op alle situaties in het leven, doordat er altijd functioneel wordt getraind met bewegingen waarvoor de mens is gemaakt. Doordat het zo allround is, wordt je beter in alles. Je ontwikkelt je hart/long systeem, maar ook je balans, behendigheid, coördinatie, kracht, vermogen en snelheid. Naast dit alles wordt je een stuk leniger, waardoor je gewrichten beter gebruikt worden en je houding in het dagelijks leven enorm verbeterd!

Bij CrossFit willen we alles goed kunnen, zowel de dingen waar we ons op kunnen voorbereiden, maar ook alle dingen waar je niet op kunt voorbereiden.

4. CrossFit verveelt nooit

Bij CrossFit staan 3 elementen centraal. Dit zijn Gymnastiek, Gewichtheffen en Metabolic Conditioning (Cardio). Deze 3 elementen worden constant afgewisseld en samengevoegd. Dit in combinatie met de eindeloze reeks functionele bewegingen en de diversiteit in materialen die je kunt gebruiken, zorgt ervoor dat elke dag compleet anders is. Dit maakt CrossFit ook zo leuk! De ene dag sta je bijvoorbeeld met hamers op trekkerbanden te rammen en moet je daarna touwklimmen, de volgende dag ben je 200 meter sprintjes aan het doen gevolgd door een zware deadlift en weer een dag later ben je aan het optrekken, opdrukken en een handstand aan het doen.

Deze variatie is niet alleen leuk, maar ook enorm functioneel. Weken lang dezelfde oefeningen en routines uitvoeren, zorgt ervoor dat je lichaam specifiek goed gaat worden in die routines en dat gaat ten koste van het effect van de training. Door de enorme variatie, prikkel je keer op keer opnieuw je lichaam en deze moet zich daardoor constant aanpassen. Hierdoor bereik je een enorm trainingseffect en wordt je lichaam snel sterker, sneller en fitter!

5. De begeleiding

Naast de community is er nog een hele belangrijke factor aanwezig bij CrossFit en dat is de coach. Hij leert jou snel kennen, weet wat jou sterke en minder sterke punten zijn en waar je aandachtspunten liggen. Ook is hij degene die jou soms mentaal net even dat zetje geeft tijdens een zware training. De coach is eigenlijk een personal trainer, dit omdat er in groepen wordt gewerkt van maximaal 12 personen. Je wordt tijdens een uur CrossFit constant begeleid. Een herhaling even afraffelen zit er dan ook echt niet in! De coach let op je houding en zorgt ervoor dat je geen blessure oploopt. Ook al zou je zelf bijvoorbeeld zwaarder willen tillen, als de coach vindt dat het niet verantwoord is dan gebeurt het gewoon niet!

Door deze constante feedback haal je het beste in jezelf naar boven en zul je steeds beter worden in alles. Soms zelfs veel beter dan je ooit had durven dromen!

Het motto van de CrossFit coach is dan ook: “Making the impossible, possible!”

Hoe kan ik starten?

Belangrijk is dat je eerst gaat kijken of een aanbieder van CrossFit ook daadwerkelijk een Affiliate is van CrossFit. Er zijn namelijk steeds meer sportscholen die inspringen op CrossFit en zeggen dat ze dit aanbieden, soms onder een andere naam. Ze zijn hiervoor meestal niet opgeleid en hebben geen licentie om de naam CrossFit te mogen dragen. Het is zelfs strafbaar om te promoten dat je CrossFit aanbiedt, terwijl je geen licentie hebt.

Om te controleren of een box daadwerkelijk een Affiliate is, kun je terecht op de site van CrossFit.com. Via deze link, kun je wereldwijd alle CrossFit boxen vinden met een licentie. Daarnaast kun je nog controleren of de coach wel daadwerkelijk CrossFit is opgeleid. Een CrossFit coach moet minimaal CrossFit Level 1 zijn opgeleid om les te mogen geven in CrossFit. Door op deze link te klikken kun je controleren of je coach over de juiste papieren beschikt.

Bij alle boxen kun je altijd 1 gratis proefles volgen, zo ook bij CrossFit Zeewolde. Een gratis proefles is de beste manier om de sfeer te proeven van de community en te ervaren wat CrossFit inhoudt.

Klik hier om je gratis proefles in te boeken.

Na de proefles kun je jezelf aanmelden voor de Fundamentals, de beginnerscursus van CrossFit Zeewolde. In deze cursus leer je in 6 lessen de 9 fundamentele bewegingen van CrossFit en krijg je les over CrossFit, Fitness, anatomie, voeding en training. Heb je de cursus afgerond, dan kun je beginnen met de reguliere lessen.

Ben je enthousiast geworden na het lezen van deze blog en kun je niet wachten om te beginnen? Meld je dan snel aan voor je gratis proefles!

En onthoud: